mati itu rahsia..tetapi ianya pasti

Wednesday, January 23, 2013

doa insan untuk kedua ibu bapanya

seluas lautan seluas langit terbentang..begitulah kasih sayang seorang ibu dan seorang bapa kepada anaknya...asyik bercerita tentang hidup yang sentiasa dikejar tanpa tahu bila habisnya bila penghujungnya membuatkan kadang kala kita terlupa tentang perihal keadaan ibu dan bapa...lukisan dan warna kehidupan yang dihadiahkan seorang ibu dan bapa kepada anaknya tidak dapat dijual dan dibeli dengan walau sesen pon jumlah wang didunia melainkan balasan kasih sayang seorang anak kepada orang tuanya...ya allah..telah banyak dosaku terhadap mereka..engkau ampunkanlah aku dikala aku dan mereka masih bernafas di dalam dunia ini...teringat waktu tangisanku disambut dengan tangisan kesyukuran disertakan dengan kalimahmu berbisik di telinga...aku melihat dunia yang bakal aku lalui dengan penuh gembira...janjiku padamu ketika itu supaya menjadi insan beriman kepadamu termeterai di lembah Na'man semasa rohku dilangitmu...tapi apakan dayaku ya allah..hasutan dan cabranku semasa didunia membuaikan aku dalam keseronokan dan kejahilan yang aku hadapi...ampunkan aku ya allah...dan semasa aku terleka..semasa aku dibuai keseronokan dunia anugerah yang engkau berikan iaitu ibu dan bapaku hadir untuk membawa aku kembali kejalanmu...tetapi ya allah..aku  bukan insan yang sempurna...imanku tidak sekuat nabi dan rasulmu..bisikan syaitan yang mampu membawa aku ke lembah berapi mu menghanyutkan aku dikesejukan dunia tanpa menyedari kepanasan yang akan ku lalui kelak..pesan ibu dan bapa ku agar meriman kepadamu tidak ku hiraukan..tangisan hati mereka tidak ku ambil kisah tentang kesedihannya...tetapi ya allah..sesungguhnya engkau maha berkuasa..apa yang engkau kehendaki terjadi..maka jadilah dia ya allah...engkau menjatuhkan azab kepada ku dikala mataku masih terbuka dan jantungku mengitarkan udara yang dikurniakan olehmu agar kubernafas...engkau memperlihatkan kekuasanmu terhadapku dikala aku bongkak membanggakan hidup didunia...sesungguhnya amat besar dosaku terhadap ibu dan bapaku sehingga ko mengazab diriku sedemikian rupa..ya allah..ampunkan aku...aku bersyukur dengan azabmu ya allah..aku berterima kasih kepadamu ya allah..kerana engkau menunjukkan kekuasanmu terhadap ku ketika aku masih bernafas tidak seperti rakanku yang telah pergi menghadapmu dengan seribu kekesalan...ya allah..aku takut kepadamu...dengan azabmu ya allah..panas yang engkau berikan kepadaku membuatkan aku terjaga dari lena yang penuh dengan nafsu dunia,aku tersedar akan semua kesalahanku yang telah aku lakukan didunia terhadap ibu dan bapaku...dikala itu..memoriku tentang segala apa yang dilakukan oleh ibu dan bapaku terhadapku agar menjadi insan berguna terukir kembali..segala tangisan dihati mereka memadamkan api keegoan yang selami ini membakar diriku...ya allah..engkau permudahkan lah segala urusan bagi mereka...di dunia dan diakhirat ya allah..engkau murahkan rezeki mereka ya allah..engkau berkatilah hidup mereka...sesungguhnya cintaku terhadap merka tidak terzahir dari ucapan kalimat dunia..hanya engkau yang mengerti betapa besar cinta dan sygku terhadap mereka...dikala aku semakin membesar...setiap kali ku melihat mereka..setiap kali aku melihat mereka bekerja..setiap kali aku dengar perkhabaran mereka...ya allahhh....terguris dihatiku ya allah...janganlah engkau susahkan hidup mereka ya allah...jika ada bencana yang telah ditakdirkan kepada mereka...aku memohon engkau turunkanlah bencana itu kepadaku ya allah..janganlah engaku membuatkan hidup mereka menderita....aku bermohon ya allah..keberkatan dari mereka amat aku perlukan agar hidupku dihari tua menjadi seindah syurga sebelum aku layak masuk kesyurgamu bersama sama orang yang kusayang...jika engkau mengetahui tentang kematian...janganlah engkau ambil merka sebelum ku ya allah...aku bermohon kepadamu...

                                                                    dia semangatku

                                                        satukan mereka disyurgamu ya allah

                                                               cinta bukan hanya dimata

ya allah ya tuhanku..engkau ampunkah dosa dosa mereka
ya allah ya tuhanku engkau permudahkan urusan mereka didunia dan diakhirat
ya allah ya tuhanku engkau murahkan rezeki mereka
ya allah ya tuhanku engkau berkatilah hidup mereka
ya allah ya tuhanku engkau kekalkanlah cinta antara mereka
ya allah ya tuhanku engkau pertemukanlah mereka disyurgamu
ya allah ya tuhanku sesungguhnya aku amat mencintai dan menyayangi mereka

No comments:

Post a Comment